вівторок, 3 лютого 2015 р.

Організація методичної роботи

Організація
методичної роботи



Методичне об’єднання


         Домінуючою формою методичної роботи в школі є методичні об’єднання педагогічних працівників. Вони створюються, якщо в одній школі є троє або більше вчителів однієї спеціальності. Крім того, у кожній школі працює  методичне об’єднання класних керівників. Учителі малокомплектних шкіл працюють у методичних об'єднаннях базових шкіл.                                                               Зміст роботи методичних об’єднань повинен мати переважно навчально-методичний характер. Найбільшого поширення набули розгляд  нормативно-правових документів щодо організації навчально-виховного прцесу, актуальні проблеми методики викладання шкільних дисциплін, вивчення методичних матеріалів, бібліограічні огляди, відвідування відкритих уроків, практичні заняття з учителями.
            В процесі організації роботи методичних об’єнань варто використовувати як традиційні, так і нетрадиційні форми та методи.
Діяльність спрямовувати на вирішення таких завдань:
- забезпечити засвоєння й використання найбільш раціональних методів і прийомів навчання та виховання школярів; 
- постійно підвищувати рівень загальнодидактичної підготовки  педагогів для організації та здійснення навчально-виховного процесу;
- проводити обмін досвідом успішної педагогічної діяльності;
- виявляти, пропагувати та здійснювати нові підходи до організації навчання й виховання; забезпечувати постійне засвоєння сучасної педагогічної теорії та практики;
- створювати умови для самоосвіти вчителів і здійснювати керівництво творчою діяльністю педагогів.
  На засіданнях методичних об’єднань рекомендуємо розглядати, зокрема , такі питання:
- вивчення й реалізація основних положень нормативних і директивних документів про освіту;
- форми організації самостійної роботи учнів на уроках і поза школою;
- методи роботи щодо ліквідації прогалин у знаннях, уміннях та навичках учнів;
- методика організації та проведення сучасного уроку й виховного заходу;
- методи стимулювання навчальної діяльності учнів;
- оптимальні методи і прийоми здійснення моніторингових досліджень;
- робота з творчо обдарованими дітьми;
-створення належної психологічної атмосфери на уроці;
- створення умов для забезпечення санітарно-гігієнічних норм, боротьба з перевантаженням школярів домашніми завданнями.
  У плані роботи методичного об'єднання мають бути відображені результативність і підсумки методичної роботи за попередній навчальний рік, зокрема стан виконання навчальних програм, рівень і якість навчальних досягнень учнів тощо.
  У плані мають бути завдання методичного об’єднання на поточний навчальний рік, основні напрями його роботи, що впливають із завдань розбудови національної системи освіти, аналізу стану навчально-виховного процесу, а також перелік засідань методоб’єднання.  
  



Витяг з плану роботи методичного об’єднання вчителів початкових класів

Проблема. Удосконалення навчально-виховного процесу на основі диференційованого підходу до навчальної діяльності молодших школярів.

І засідання
1. Аналіз роботи шкільного методичного об'єднання за минулий навчальний рік та обговорення плану роботи методоб’єднання на поточний навчальний рік.
2. Опрацювання інструктивно-методичних матеріалів.
3. Аналіз навчальних программ, підручників на поточний навчальний рік.
4. Огляд навчально-методичної, фахової літератури. 
Д/З: 1. Опрацювати літературу:  Логачевська С.П. «Дійти до кожного учня», «Диференційований підхід до навчання»;  Савченко О.Я. «Розвиток пізнавальної самостійності молодших школярів».
  1. Зробити підбір літератури з проблеми, над якою працює МО.

ІІ засідання
  1. Круглий стіл «Технологія організації диференційованого навчання  в класах з малою чисельністю учнів та в класах-комплектах». Питання для обговорення: 
  • Основні вимоги до диференціації навчально-виховного процесу в початковій школі.
  • Психоло-педагогічні аспекти індивідуалізації навчання молодших школярів.
  • Диференційований підхід до навчання шести річок. 
  1. Майстер-клас С.П.Логачевської з проблеми «Диференційований підхід до учнів на уроках». 
Д/З: 1. Проаналізувати навчальні програми та підручники  з точки зору їх відповідності вимогам щодо здійснення диференціації навчання.
  1. Підготувати дидактичні матеріали з математики з диференційованими завданнями (за ступенем складності).

ІІІ засідання  
Проблемний семінар «Самостійна робота як вид навчальної діяльності молодшого школяра» :
  1. Доповідь за темою «Шляхи формування пізнавальної самостійності учнів на уроках».
  2. Дискусія «Як навчити самостійності?» 
  3. Відвідування й обговорення відкритого уроку з української мови в 2-му класі.
Мета відвідування: ознайомитися з формами самостійної роботи учнів на уроці.
Д/З: 1. Опрацювати статтю Мелешко В. «Самостійна робота в класах з малою чисельністю учнів».
  1. Підготувати дидактичний матеріал з української мови з диференційованими завданнями.

ІV засідання
Семінар-практикум  «Інтегрований урок у малокомплектній школі».
І. Теоретична частина:
1. Актуальність проблем інтеграції навчання і виховання.
2. Інтегровані курси в початковій школі.
3. Круглий стіл за проблемою семінару:
* Особливості інтегрованого уроку.
* Відмінність інтегрованого уроку від традиційного.
* Основна мета, завдання інтегрованого уроку.
* Уроки мислення серед природи як інтегрований засіб навчання в малокомплектній школі.
ІІ. Практичне заняття:
Відвідування й обговорення уроків: «Я і Україна»(2 кл.); «Уроки мислення серед природи» (1кл.).
Мета  відвідування: ознайомитись із формами, які використовувались вчителем під час проведення інтегрованого уроку.


Проблема. Реалізація ідей розвивального навчання

І засідання
  1. Про виконання плану роботи за минулий навчальний рік та обговорення плану роботи методичного об’єднання на поточний навчальний рік.
  2. Аналіз навчальних програм, підручників для початкової школи на 200…/200… навчальний рік.
  3. Опрацювання інструктивно-методичних матеріалів.
  4. Розподіл доручень між членами методичного об'єднання.
Д/З : зробити вибірку психолого-педагогічної літератури з проблеми «Розвивальне навчання», «Використання інноваційних технологій на уроках математики у початковій школі».
ІІ засідання
  1. Доповідь на тему : “Шляхи та методи розвивального навчання».
  2. Відвідування та обговорення уроків з математики в … класах. Мета відвідування: «Ознайомлення з шляхами та методами розвивального навчання молодших школярів».
  3. Доповідь на тему: «Організація та зміст ігор на уроках у початковій школі».
  4. Підготовка до виставки дидактичного, роздаткового матеріалу, саморобних наочних посібників для розвивального навчання.
  5. Огляд новинок психолого-педагогічної та методичної літератури.
Д/З: ознайомитися з досвідом роботи вчительки початкових класів С. Логачевської з проблеми «Запровадження розвивального навчання у початковій школі», розробити розвивальні завдання для учнів початкових класів з математики. 

ІІІ засідання
  1. Доповідь на тему: “Індивідуалізація завдань на етапі закріплення знань учнів з української мови».
  2. Відвідування та обговорення  відкритого уроку з української мови в … класі. Мета відвідування: «Ознайомлення з шляхами індивідуалізації завдань для учнів».
  3. Доповідь на тему: «Робота над складом слова як найважливішого засобу збагачення словника учнів у початковій школі». 
  4. Обговорення розвивальних завдань з математики.
  5. Підсумки шкільного конкурсу на кращу розробку уроку, виховного заходу (інформація).
  6. Аналіз результатів директорських контрольних робіт з основ наук. 
Д/З: розробити розвивальні завдання  для учнів початкових класів з української мови; опрацювати статті у журналі «Початкова школа».    



ІV засідання 
  1. Доповідь на тему: «Інтелектуальний розвиток школярів у процесі навчання».
  2. Відвідування й обговорення відкритого уроку з природознавства в … класі. Мета відвідування: «Реалізація ідей розвивального та диференційованого навчання на уроці».
  3. Доповідь: « Цікаві вправи на уроках математики в початковій школі».
  4. Обговорення завдань із впровадження розвивального навчання на уроках української мови.
  5. Огляд виставки диференційованого дидактичного матеріалу та саморобних наочних посібників для розвивального навчання.
Д/З: розробити розвивальні завдання з природознавства для учнів початкових класів, опрацювати статті з газети «Початкова школа».  


V засідання
  1. Доповідь: «Розвивальне навчання як засіб розвитку пізнавальної активності школярів».
  2. Здійснення різних видів роботи на уроках української мови ( з досвіду роботи).
  3. Звіт учителів …. про їхню роботу  з самоосвіти.
  4. Аналіз рівня навчальних досягнень учнів з основ наук за підсумками контрольних, самостійних робіт, річного оцінювання.
  5. Огляд новинок психолого-педагогічної та методичної літератури.
  6. Підсумки роботи методоб’єднання в поточному навчальному році.

           
Орієнтовна тематика методичних об’єднань вчителів початкових класів

1.      Розвиток пізнавальної самостійності молодших школярів.
2.      Диференціація та індивідуалізація навчально-виховного процесу молодших школярів.
3.      Оптимальне поєднання форм колективної, групової, індивідуальної роботи.
4.      Особистісно-орієнтований підхід до навчання  учнів молодшого шкільного віку.
5.      Ігрова діяльність  у вихованні культури молодших школярів.
6.      Театральна педагогіка як засіб розвитку творчості молодших школярів.
7.      Виховання духовних цінностей молодших школярів на засадах гуманної педагогіки.
8.      Розвиток економічного мислення молодших школярів.
9.      Екологічне виховання учнів молодшого шкільного віку.
10.  Розвиток логічного мислення учнів молодшого шкільного віку.
11.  Розвиток творчих здібностей молодшого школяра ( літературних, природознавчих, математичних).
12.  Формування активного словникового запасу молодшого школяра в умовах переходу на нову структуру і зміст початкової школи.
13.  Теоретичні основи і шляхи вдосконалення мовленнєвої діяльності молодших школярів.
14.  Оптимальне поєднання ігрової та навчальної  діяльності учнів початкової школи.
15.  Реалізація ідеї педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського у впровадженні засад розвивального навчання у навчально-виховному процесі початкової ланки освіти.
16.  Розвиток творчої уяви і фантазії в учнів молодшого шкільного віку.
17.  Дослідницька робота молодшого школяра як чинник розвитку пізнавальних мотивів учіння.
18.  Особливості використання краєзнавчого матеріалу у навчально-виховному процесі початкової ланки освіти.
19.  Особливості організації навчально-виховного процесу у класах з малою наповнюваністю учнів. 
20.  Організація самостійної роботи учнів на уроках у малокомплектній школі.  
21.  Система роботи по вихованню моральних почуттів у молодших школярів.
22.  Стратегії навчання молодших школярів, які мають видатні здібності до засвоєння академічних знань та вмінь. Робота з обдарованими дітьми. 
23.  Виховання у молодших школярів цінностей здорового способу життя.
24.  Використання проектної технології у навчально-виховному процесі.
25.  Розвиток мовних  компетентностей молодшого школярів.
26.  Використання інформвційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховному процесі початкової школи.
27.  Використання творчої спадщини  Т.Г.Шевченка у навчально-виховному процесі початкової школи.
28.  Виховання патріотичних почуттів молодших школярів засобами краєзнавства.
29.  Правове виховання молодших школярів.
30.  Гуманізація педагогічної взаємодії вчитель-учень початкових класів.





Пам’ятка  
керівнику методичного об’єднання

1.      Проаналізуйте кількісний та якісний склад методичного об’єднання.
2.      Проаналізуйте ефективність роботи шкільного МО за минулий навчальний рік. Оцініть його реальний вплив на:
  • ріст професійної майстерності вчителів;
  • розвиток творчого потенціалу членів шкільного МО;
  • впровадження інноваційних технологій навчання;
  • поліпшення стану викладання предмета (циклу предметів)
  • піднесення рівня знань, умінь і навичок учнів.
3.      Проведіть діагностику рівня професійної майстерності, інтересів і запитів педагогів. Оформіть діагностичну карту шкільного МО.
4.      На основі діагностики визначте:
  • мету і основні завдання шкільного МО на новий навчальний рік;
  • основну проблему, над розв’язанням якої буде працювати шкільне МО.
5.      Сплануйте роботу шкільного МО на навчальний рік. Враховуючи результати діагностування, інтереси і запити вчителів, визначте зміст кожного засідання.
6.      Готуючись до проведення засідань шкільного МО, подбайте про:
  • вивчення і аналіз стану навчально-виховної роботи;
  • організацію цілеспрямованого взаємовідвідування уроків;
  • проведення відкритих уроків;
  • спрямування самоосвітньої роботи вчителів;
  • моделювання, вивчення, узагальнення і поширення перспективного досвіду.  
7.      Раціонально поєднуйте традиційні та натрадиційні форми проведення засідань шкільного МО.
8.      Ширше використовуйте в роботі з вчителями інтерактивні методи навчання.
9.      В роботі з педагогічними кадрами реалізуйте можливості диференціації, особистісно орієнтованого, індивідуально-діяльнісного підходу. З цією метою:
  • постійно тримайте в полі зору процес професійного становлення молодих вчителів: організуйте наставництво, стажування, консультування.
  • вчителів-майстрів педагогічної праці активно залучайте до підготовки і проведення  методичних заходів, дослідницької роботи, вивчення і узагальнення ППД, до участі в конкурсі «Учитель року».
  • Ефектино використовуйте творчий потенціал учителів- членів обласних і районних творчих груп, слухачів шкіл передового досвіду, педагогічних майстерень, проблемних лабораторій.
10.  Приділяйте належну увагу розробленню методичних рекомендацій з проблем, які розглядаються на засіданнях шкільного МО.
11.  Продумуйте зміст і форми робіт із педагогічними кадрами в період між засіданнями шкільного МО:
  • постійно дбайте про поліпшення позакласної роботи із предмета (циклу предметів); про організацію роботи гуртків, факультативів, об'єднання за інтересами, клубів, проведення предметних тижнів, конкурсів, турнірів, академбоїв, олімпіад тощо.
  • Приділяйте належну увагу вивченню і аналізу стану викладання, моніторингу навчальних досягнень учнів, проведенню підсумкової і  державної атестації. Узагальнюйте результати моніторингу.


Функціональні обов'язки керівника методичного об'єднання :

1.      Планування роботи методичного об'єднання.
2.      Здійснення моніторингу діяльності МО.
3.      Складання аналітичного звіту роботи.
4.      Надання практичної допомоги вчителям у підготовці доповідей, рефератів, методичних розробок тощо.
5.      Організація роботи з опанування методики викладання молодими вчителями.
6.      Організація систематичного вивчення нових програм та підручників.
7.      Вивчення стану успішності учнів 1-4 класів.
8.      Відвідування уроків учителів.
9.      Допомога в підготовці членів МО до атестації.
МО веде ділову документацію. Наприкінці навчального року складає звіт про роботу за рік.


Перелік документів, що відображають діяльність методичного об’єднання

  1. План роботи МО.
  2. Матеріали засідань МО (протоколи, тези виступів).
  3. Матеріали тематичних семінарів.
  4. Картотека ППД.
  5. Матеріали Школи молодого вчителя.
  6. Каталог друкованих робіт учителів школи.
  7. Відомості про вчителів школи.


Творча група


     Вдало спрямована робота творчої групи сприяє глибокому вивченню науково-педагогічної літератури з проблеми, розробленню рекомендацій, прийомів, методів роботи.   


План 
роботи творчої групи з художньої праці


Мета. Розвивати інтегровану особистість, освічену і культурну, здатну до конструктивних умінь і дій на засадах краси і доцільності.  
Завдання:
*ознайомити з базовим змістом художньої праці і навчити складати на його основі власні варіативні програми для 1-4 класів початкової школи;
*практично оволодіти методом художнього проектування і конструювання, який виявляється у розробці проекту засобами словесного і колірно-графічного образотворення (на першому занятті ) і втіленні цього проекту у виробах (конструювання, макетування, моделювання) на другому занятті;
* викликати інтерес до технології «Дизайн-освіта» з її педагогічними умовами художнього пізнання довкілля;
* навчити розробляти дизайн проекти предметно-розвивальних середовищ у відповідності до десяти узагальнених назв тематичних блоків базового змісту художньої праці;
* розвивати вміння висвітлювати власний досвід викладання художньої праці в науково-методичних статтях.
Заняття №1
10.  Ознайомлення з завданнями творчої групи.
11.  Колірно-графічна діагностика і портретна характеристика особистості ( за тематичним блоком «Ми образи утворим власні. Душа і тіло в нас прекрасні»,)

   Заняття №2
  1. Розробка навчально-методичного комплексу базового змісту художньої праці:  навчально-дидактичних матеріалів для учнів, підбір до тематичних блоків відповідних колірно-графічних діагностичних тестів, рекомендації щодо предметно-розвивального середовища для занять з художньої праці.
  2. Тематичний день художньої праці «Нам дарує синє море золотої рибки твори».

Заняття №3
1.      Практичне використання методу художнього проектування і конструювання в ході відкритих занять з художньої праці.
2.      Робота з натюрмортами у початковій школі. (За тематичним блоком «Оживає в наших творах світ рослинний, рідна флора).

Заняття №4
  1. Інтеграція художньої праці з особистісно цінними для вчителя загально навчальними дисциплінами ( художня праця-мова, художня праця-читання, художня праця-математика тощо).
  2. Створення діорам засобами пластичних мистецтв (за тематичним блоком «Ми заселим ліс і море. Ми світ фауни утворим».

Заняття №5
  1. Практична реалізація технології розвивального навчання «Дизайн-освіта» після опрацювання тематичного блоку «Ясні зорі в чистих водах-твір конструкторів природи».
  2. Розробка пейзажних композицій засобами графічного дизайну.

Заняття №6
  1. Розробка і затвердження рекомендацій творчої групи,
  2. Ознайомлення з народними традиціями весняних свят і їх символікою (за тематичним блоком «Веселково-розмаїтий творять сад вишневий діти).
  3. Підсумки роботи.    



План
роботи творчої групи по розвивальному навчанню


Мета. Познайомити класоводів з ідеями розвивального навчання, закладеними в працях Занкова, Давидова, Ельконіна, розробками вчених лабораторії РН при Харківському університеті – з новим змістом, технологіями розвивального навчання, оволодіти його методикою.


І заняття

Тема. Завдання творчої групи по розвивальному навчанню.

  1. Психологічні аспекти розвивального навчання. Ідеї Занкова, Ельконіна, Давидова.
  2. Зміст і нові технології лабораторії РН при Харківському університеті.
  3. Завдання творчої групи. Обговорення плану роботи.
Д/З   1. Підібрати літературу з питань розвивального навчання. 
2.Підібрати зразки зорових диктантів на краєзнавчу тематику.  
3. Підібрати матеріали по розвитку різних видів пам’яті.


ІІ заняття

Тема. Розвиток різних видів пам'яті.

  1. Аналіз видів пам’яті (зорової, слухової, соціативної, рухової).
  2. Аналіз зорових диктантів на краєзнавчу тематику.
  3. Аналіз вправ і завдань на розвиток пам'яті.
  4. Практичні вправи по розвитку  пам'яті.
  5. Відвідування та аналіз уроків математики і української мови.
Д\З  1. Підібрати вправи на логічні завдання для розвитку творчого мислення учнів на уроках.
2Підготувати і провести урок математики з використанням завдань по розвитку творчого мислення.


ІІІ заняття

Тема. Розвиток мислення.

  1. Характеристика якостей мислення (самостійність, швидкість, глибина, гнучкість, практичність).
  2. Розвиток творчого мислення (пошуково-перетворюючого стилю мислення, оригінальності, альтернативності).
  3. Складання збірника задач.
  4. Аналіз дидактичних матеріалів (пам'ятки на порівняння, аналогію, узагальнення: картини, таблиці).
Д\З  1. Підібрати літературу по темі «Розвиток зорових сприймань».
2Підібрати вправи та дидактичні ігри для розвитку сприймань. 


ІV заняття

Тема.  Розвиток прийомів сприймання.

  1. Прийоми розвитку спостережливості зорових сприймань.
  2. Сенсорика як складова частина психічного процесу особистості, її роль у розвитку молодшого школяра.
  3. Аналіз дидактичних матеріалів по розвитку зорових сприймань.
Д/З  1. Підібрати літературу по розвитку слуху.
2.Підібрати вправи по розвитку слухової чутливості. 


V заняття

Тема. Розвиток слухової чутливості.

1.      Повідомлення. Слух і його функції у розвитку особистості.
2.      Вправалення у розвитку додаткових сприймань.
3.      Аналіз дидактичних матеріалів.
4.      Практична робота: обмін матеріалами.
Д/З              

VІ заняття

Тема. Розвиток уяви, фантазії.

1.      Повідомлення. Особливості розвитку уяви і фантазії молодшого школяра.
2.      Практична робота: вправлення у розвитку фантазії. Складання казок.
3.      Вправи для розвитку уяви і фантазії ( малювання на тему: “Мандрівка в майбутнє», «Як я намалюю своє ім’я», «Мій настрій сьогодні, вчора»).
Д/З

VІІ заняття

Тема. Розвиток комунікативно- творчих здібностей. 

1.      Типи нервової системи, особливості характеру молодшого школяра.
2.      Розвиток здатності розуміти емоційний стан другої дитини.
3.      Практична робота: самопізнання – характеристика типів нервової системи, характеру, вольових якостей.
Д/З


VІІІ заняття  

Тема. Розвиток контролю та самооцінки.

1.      Повідомлення. Самооцінка дитини: завищена, занижена, особливості контролю молодшого школяра.
2.      Розвиток самоконтролю, самооцінки.
3.      Опорні таблички для самоконтролю.
Д/З


НАСТАВНИЦТВО

Приклади спільної діяльності  наставника і підопічного 

1.      Розмови по телефону.
2.      Взаємні відвідування навчальних занять.
3.      Обмін професійними книгами та статтями.
4.      «Мозковий штурм» стосовно вирішення проблем.
5.      Спільне проведення презентацій.
6.      Спільне написання статтей.
7.      Обмін ресурсами:матеріалами.
8.      Моделювання певної поведінки.
9.      Спільна реалізація проектів.
10.  Ведення портфоліо.
11.  Висвітлення успіхів у засобах масової інформації.
12.  Взаємне відвідування робочих зустрічей.
13.  Взаємне відвідування батьківських зборів.
14.  Обмін цілями, завданнями, стратегіями.
15.  Соціальні види діяльності.
16.  Обмін базою даних.
17.  Рефлексія стосовно минулого досвіду.
18.  Покращення якості оцінювання/самооцінювання.
19.  Спостереження.
20.  Спільне святкування досягнень.
21.  Ведення інтерактивного журналу – через елетронну пошту, через реальну книгу.
22.  Розвиток партнерства для проведення спільних семінарів, тренінгів.


Немає коментарів:

Дописати коментар